Stillbilde fra filmen.
Foto: Kino Lorber
  • 26. november 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet

I den moderne afrikanske kultfilmen Neptune Frost bryter den 23 år gamle hackeren Neptune med oppvekstmiljøet og samfunnet i Burundi, som baserer seg på gruvedrift etter råvarer for den globale teknologiindustrien. Sammen med sine allierte, beveger de seg mellom parallelle virkeligheter og gjør verdens digitale teknologi til sin egen.

Filmen er en visuelt fengende og abstrakt reise, med sterke politiske utsagn både om global makt og kjønn. Filmen hadde ordinær kinopremiere sommeren 2022 i USA, og er blant annet omtalt av musikkjournalisten fra magasinet WIRE, Neil Kulkarni, som «(…) a film I'm still reeling from, because like any masterpiece, it's less about the answers it gives than the questions it raises.»

Poeten og rapperen Saul Williams er en anerkjent kunstner fra New York med lang fartstid i det uavhengige hip-hop-miljøet, og har holdt flere konserter i Oslo. Regissør Anisia Uzeyman er født og oppvokst i Rwanda. Dette er hennes femte film.

Stolt og høylytt

Som førfilm til Neptune Frost viser vi Stolt og høylytt, en portrettserie på fem korte filmer. Serien er laget på oppdrag fra organisasjonen for skeive muslimer, Salam, i samarbeid med Mental Helse Ungdom.

Før visningen vil kurator og skribent Lara Okafor introdusere filmen.

I portrettserien møter du:

Keyse, 42, ikke-binær: «Da jeg vokste opp i Somalia fantes det ingen skeive. Absolutt ingen som jeg vet om.»

Mabell, 30, ikke kjønnskonform, skeiv: «Det har vært litt vanskelig å vokse opp til å bli et individ som trenger mange merkelapper. Det er nesten litt ironisk. Jeg er egentlig ikke så glad i merkelapper fordi det er blitt kastet på meg hele livet.»

Maruwa, 30, eritreisk/norsk, muslim, skeiv: «Det å være svart og skeiv, det er stolthet av meg selv, og stolthet av det jeg har klart å oppnå.»

Stephen, 28, skeiv: «Bare det å være skeiv er så unikt, og det å være svart er så unikt, det bringer så veldig mye kultur inn i samfunnet.»

Sam, 22, transmann: «Menneske er menneske. Jeg er menneske.»

Visningene er en del av filmserien MY VOICE YOU CAN'T HEAR/DEN STEMMEN DU VIL IKKE HØRE, et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Transcultural Arts Production (TrAP), i forbindelse med Skeivt kulturår.

Teknisk info Neptune Frost

Regissører: Anisia Uzeyman & Saul Williams.
Sjanger: Sci-Fi/Musikal.
Språk: Engelsk/Fransk/Kinyarwanda/Swahili.
Undertekster: Engelsk.
År: 2021.
Lengde: 105 min.
Land: Rwanda.

Teknisk info Stolt og høylytt

Prosjektledere: Arthur Xavier Wonder og Lara Okafor.
Foto: Chai og Ravn.
Sjanger: Dokumentar.