Øyvind Torseter, «Dersom du hogger i skogen min, skal jeg drepe deg!», 2013
Foto: Nasjonalmuseet / Jeanette Veiby
  • Nasjonalmuseet – oppmøte i utstillingen «Østenfor sol og vesenfor måne», adkomst via rom 76
  • 4., 11. og 18. desember kl. 13.00 og 15.00

Etter omvisning i utstillingen Østenfor sol og vestenfor måne, vil du gå sammen en omviser til Verksted A.

Her får du sammen med illustratør og bildekunstner Øyvind Torseter prøve ut tegnemetoder som han ofte bruker selv. Du får ta i bruk pennesplitt og blekk på papir, og under prosessen vil det dukke opp noen helt spesielle stempler. Tilfeldigheter som oppstår underveis brukes som ledetråd til nye motiver. Her handler det om å ikke tenke så mye mens man tegner, men å la det som skjer på papiret styre tegningen.

Verkstedet passer både deg som tegner mye og deg som tegner lite, og aller best for dem mellom 7 og 99 år. Torseter har laget mange bildebøker. Tegningene hans har mange detaljer som setter fantasien i gang.