Theodor Kittelsen. «Da slo trollene latterdøren opp på vid vegg». 1882.
Foto: Jacques Lathion
  • Nasjonalmuseet – Grafikk og tegning – 2. etasje, adkomst via rom 76
  • Lørdag 24. & søndag 25. september, kl. 13.00 & 15.00

Troll er store som trær og fjell. De er fæle og farlige, men det som er godt å vite, er at troll lett lar seg lure. Troll kan ha trær voksende på både nese og hode. Noen troll har ett hode, noen har tre, noen seks og enkelte har til og med ni hoder. Det finnes også troll som bærer hodet under armen! Bli kjent med ulike troll og hør hvordan det går med de som kjemper mot trollene i de norske folkeeventyrene.

I en serie forestillinger denne høsten vil fortellerkunstneren Mimesis Heidi Dahlsveen og hennes studenter ved muntlig fortellerkunst, OsloMet – storbyuniversitetet fortelle norske folkeeventyr. Forestillingene foregår i utstillingen Østenfor sol og vestenfor måne og er inspirert av eventyrene du kan se i utstillingen.

Helgens fortellere

Lørdag:
Kátjá Rávdna Pedersen
Kristine Blandkjenn
Sigurd Storm

Søndag:
Ingrid-Marie Bjørnsen
Stine Grete Asak

Etter forestillingene søndag 25.9 inviterer vi til verksted.

I dette verkstedet får du lære å lage en liten eventyrbok. Boka brettes først, og deretter skal den fylles med tegninger. Du får ta i bruk blant annet pennesplitt og blekk. Og pass på: Både monstre, hekser og troll kan dukke opp i tegningene uten at du selv vet om det!

Varighet: ca. 1 time (i Verksted A).

For å delta på fortellerstund og verksted må du ha gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.