Nasjonalmuseets Lucas Rodrigues Melo formidler kunst til medlemmer av fotballklubben Karanba fra Brasil.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
  • Nasjonalmuseet – Storsalen
  • 20. oktober 2023 kl. 10.00–17.00
  • Begrenset antall plasser

Fullbooket!

Omvisning – nye formater og ulike praksiser

I Nasjonalmuseets årlige formidlingsseminar presenteres og diskuteres ulike synspunkter på formidling av kunst og kultur. Årets tema er omvisningen. Det er en krevende form både for formidler og publikum, men med et stort potensial. Gjennom omvisningene kommer ulike holdninger til kunnskapsdeling til uttrykk, både fra institusjoner og enkeltpersoner.

Hva bestemmer strukturen i denne formidlingsformen? Er det et nøye planlagt manus som følges, er det dialog med gruppen som styrer, er det formidlerens særegne stil – eller en kombinasjon av alt dette? Den vandrende omvisningen, hvor deltagernes ulike grader av engasjement kan ha stor påvirkning både på formidleren og gruppen, er en vanlig formidlingsform i museer, men den diskuteres sjelden i formidlingsfaglig sammenheng.

Hvilke praksiser og formater finnes?

Formidlingsseminaret 2023 presenterer ideer, erfaringer, praksiser og formater fra ulike visningssteder innenfor kunst- og kulturbransjen. Du får også høre mer om utvalgte tilbud som Nasjonalmuseet har utviklet i forbindelse med nyåpningen av museet.

Omvisningsbonanza

I siste del av seminaret har vi forberedt et lite laboratorium for eksperimentering med omvisningsformatet. Vi inviterer seminardeltagerne til å delta på korte stuntomvisninger med utradisjonelle inngangsporter til kunstverk og rom i museets samlingspresentasjon.

Velkommen!

Inngang fra Dronning Mauds gate 2, fra kl. 09.30.

Kl. 10.15: Åpning

• Cathrine Lorange, seksjonsleder omvisning, Nasjonalmuseet. Visjon og metode. Nasjonalmuseets omvisningstilbud
  • Jens Henrik Johnsen og Kathleen Alana Morley, formidlere i seksjon omvisning, Nasjonalmuseet. Relevans og tilgjengelighet. Erfaringer fra feltet
  • Siri Breistein, formidlingsleder, Kode, Bergen og Eli Lea, forsker, VID Bergen. Kunstøyeblikket – innganger til kunstopplevelsen for mennesker med demens, basert på kulturelt medborgerskap