En skikkelse befinner seg i en folketom snøkledt gate omkranset av hus.
Otto Sinding, «Det var så stilt på gaten, og hun så ikke et menneske på veien», ca. 1879
Foto: Nasjonalmuseet / Dag André Ivarsøy
  • 13. desember 2023 kl. 15.00–17.00
  • Nasjonalmuseet

Fra duften av pepperkaker og røde kinn, til frynsete grantrær og rampenisser på avveie; du er invitert til en nostalgisk jule pop-up i Studiesalen, med små og store «gavedryss» fra grafikk og tegning i samlingen.

Blant høydepunktene er Gerhard Munthes tittelblad til det litterære heftet Juleroser fra 1900, Norsk juleskikk av Adolph Tidemand, og en liten overraskelse fra Edvard Diriks skissebok datert 1877.

Pop-up-utstillinger i Studiesalen
Du er invitert til pop-up-utstillinger og arrangementer i Studiesalen i Nasjonalmuseet onsdager mellom kl. 15.00 og 17.00. For å delta trenger du gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Studiesalen kan også besøkes etter avtale dersom du ønsker å fordype deg i museets samling av grafikk og tegning.