Abstrakt, nonfigurativt kubistisk maleri med bølgende former i svart som graderes til grått, hvitt og rødt med innslag av blått.
Thorvald Hellesen, «Komposisjon», ca. 1914–1916.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • Nasjonalmuseet
  • 4., 15., 22. og 29. juni kl. 14.00

Velkommen til omvisning i utstillingen «Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner»

Med denne retrospektive utstillingen settes Hellesens kunst, som fortsatt er ukjent for mange, på kartet. Den inneholder rundt 70 verk, primært maleri, men også gouacher, tegninger, couture og interiørdesign.

41 år etter sin død ble Hellesen gjenoppdaget, og noen av maleriene hans ble kjøpt inn av Nasjonalgalleriet. Når Nasjonalmuseet nå åpner den første museumsutstillingen viet Hellesens kunst, skjer det hele 85 år etter kunstnerens bortgang.

Omvisningen varer cirka 45 minutter. Oppmøte i utstillingen. Omvisningen er gratis med gyldig inngangsbillett til museet.

Velkommen!