Else Hagen, «Prestekrave», 1956-57 © Hagen, Else / BONO
  • 24. januar 2024 kl. 18.00–19.00
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Arrangementet er nå utsolgt.

Else Hagen (1914–2010) var en allsidig kunstner som jobbet med maleri, grafikk og monumentale verk.

Hun ble verken marginalisert eller oversett, men er likevel ikke et kjent kunstnernavn i dag. Hvorfor er det sånn? Hagen engasjerte seg for kvinners og kunstneres rettigheter. Hun var en av de første kvinnene i Norge som opprettholdt en omfattende karriere som kunstner, selv om hun giftet seg og ble mor. Mellommenneskelige relasjoner er et sentralt tema i mange verk og danner en rød tråd gjennom kunstnerskapet.

Hagen eksperimenterte stadig med nye teknikker og materialer og hun ble på 60- og 70–tallet kanskje mest kjent som monumentalkunstens ‘Grande dame’. Verket Samfunn (1960–66) i trappehallen i Stortinget er et hovedverk.

Velkommen til samtale mellom kurator formidling Lin Stafne-Pfisterer og utstillingskurator Øystein Ustvedt.

Else Hagen. Mellom mennesker

19. januar 2024 åpner utstillingen «Else Hagen. Mellom mennesker» ved Stavanger Kunstmuseum. Det er den første av til sammen fire visninger rundt omkring i Norge, etterfulgt av Trondheim kunstmuseum, Nasjonalmuseet i Oslo og Kunstsilo i Kristiansand.