Vevet tekstil, med mønster av rød og hvite stokkroser på blå bunn
Frida Hansen, «Bonderoser», ca. 1899
Foto: Frode Larsen / Nasjonalmuseet
  • 17. april 2024 kl. 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet

Denne omvisningen i utstillingen «Drager og laft» ser nærmere på samarbeidet mellom arkitekten Lilla Hansen og tekstilkunstneren Frida Hansen.

Utstillingen «Drager og laft» inneholder nye historier om den første generasjonen kvinnelige arkitekter i Norge, deres utdannelse og engasjement for gamle tradisjoner – ikke bare norsk byggeskikk, men også den dekorative kunsten.

Appendix var et av Lilla Hansens første oppdrag som arkitekt. Til innredningen samarbeidet hun med Frida Hansen, som designet tekstilet Bonderoser.

Omvisningen foregår på norsk og varer ca. 30 minutter, ved kurator formidling Ole Høeg Gaudernack. Oppmøte i utstillingen.

Arrangementet er inkludert i inngangsbilletten til museet.

Dypdykk

Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en Dypdykk-omvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design! Ønsker du kun et overblikk? Nasjonalmuseet tilbyr også «Nysgjerrig på»-omvisninger som gir en enklere oversikt over et kunstnerskap, noen kunstverk eller et tema.