Kaare Espolin Johnson, «Garntrekking» fra «Den siste viking» (utsnitt), antagelig 1972. © Johnson, Kaare Espolin/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
  • 7. februar 2024 kl. 15.00–17.00
  • Nasjonalmuseet – Studiesalen

Få kunstnere har skildret Nord-Norges natur- og kulturhistorie med samme varme, sympati og fantasifulle innlevelse som Kaare Espolin Johnson (1907–94). Tegninger fra livet langt mot nord fant veien til et stort publikum gjennom bøker som Vett og Uvett (1942) og Den siste viking (1972).

Espolin Johnson benyttet skrapeteknikk på papir. I grafikken gjentok han gjerne motiv fra tegninger som ofte hadde utgangspunkt i egne minner fra fiskernes liv og oppveksten i Finnmark og Lofoten. Hverdagens gleder og sorger formidles gjennom overraskende perspektiver, nærhet til det menneskelige og kontraster mellom lys og skygge. I Studiesalen denne onsdagen henter vi fram verk fra samlingen og inviterer til et dypdykk i Espolin Johnsons mangfoldige bildeverden, bundet sammen av kunstnerens kjærlighet til Nord-Norge.

Pop-up-utstillinger i Studiesalen

Du er invitert til pop-up-utstillinger og arrangementer i Studiesalen i Nasjonalmuseet onsdager mellom kl. 15 og 17. For å delta trenger du gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet. Studiesalen kan også besøkes etter avtale dersom du ønsker å fordype deg i museets samling av grafikk og tegning.

Velkommen!