Et brudefølge i båt på vei over fjorden. Det er flere båter med bryllupsgjestene på fjorden. I bakgrunnen ses en kirke.
Adolph Tidemand og Hans Gude, «Brudeferd i Hardanger» (utsnitt), 1848
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 8. mars kl. 14.00–14.30 og 9.–10. mars 2024 kl. 11.00–11.30
  • Nasjonalmuseet
  • Begrenset antall plasser

«Brudeferd i Hardanger» av Adolph Tidemand og Hans Gude er et av de mest kjente verkene i Nasjonalmuseets samling.

I denne omvisningen får du et innblikk i maleriets historie, hvordan det ble til og rollen det har hatt i norsk kulturhistorie. Omvisningen holdes av doktorgradsstipendiat Eilif Salemonsen.

Arrangementet krever påmelding i infoskranken samme dag, og du må ha billett til museet for å kunne delta. Første til mølla-prinsippet gjelder. Oppmøte i rom 45 i samlingspresentasjonen i 2. etasje.

I mars 2024 kan du også oppleve ballettforestillingen Brudeferd i Hardanger: Nasjonalballetten i Nasjonalmuseet i Lyshallen.

Velkommen!

Dypdykk

Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en dypdykkomvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design!

Ønsker du kun et overblikk? Nasjonalmuseet tilbyr også «Nysgjerrig på», omvisninger som gir en enklere oversikt over et kunstnerskap.