Konserveringsarbeid med Munchs kunst
  • 24. april 2024 kl. 17.30–18.30
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • På engelsk

Er maleriene vi ser slik Edvard Munch opprinnelig hadde sett dem for seg? Hvordan ble maleriene behandlet i kunstnerens levetid?

I Nasjonalmuseets samling finner du blant annet de første offentlig eide verkene av Edvard Munch.

De 57 maleriene regnes som svært viktige i museets samlinger og flere av de ikoniske verkene vises samlet i et eget Munch-rom.

Munchs bilder inspirerer besøkende og forskere over hele verden og byr på en rekke utfordringer for Nasjonalmuseets konservatorer. Mange av maleriene fikk alvorlige belastninger under andre verdenskrig. Enkelte malerier har blitt utsatt for tyveri og hærverk.

Seniorkonservator/PhD Thierry Ford vil i dette foredraget guide deg gjennom det turbulente livet til Nasjonalmuseets Munch-bilder.

Foredraget holdes på engelsk, men du kan stille spørsmål på norsk mot slutten av arrangementet.

Arrangementet er gratis, og du trenger ikke inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta. Hent din gratis arrangementsbillett i lenken over.