kvinnelige former og andre former i ulike farger som flyter rundt på en flate
Vasilij Kandinskij,«Grønne Kvinner» (utsnitt), 1907 © Centre Pompidou, Paris, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / image Centre Pompidou, MNAM-CCI
  • 5., 12. mai og 11. august 2024 kl. 14.00–14.45
  • Nasjonalmuseet – Galleri grafikk og tegning

Velkommen til omvisning med kurator Møyfrid Tveit,
Ingrid Wisløff Aars og Karianne Ommundsen.

Her ser vi nærmere på hvilke kilder og erfaringer som påvirket Kandinskij i overgangen mellom 18- og 1900-tallet, og hvordan disse dannet grunnlaget for kunstnerens utvikling av et abstrakt formspråk.

Vasilij Kandinskij (1866–1944) var en av 1900-tallets sentrale modernister.
Gjennom «Der Blaue Reiter» og som lærer ved Bauhaus, påvirket han gerenasjoner av kunstnere. Allerede i årene rundt første verdenskrig hadde Kandinskij utviklet et finurlig univers av rytmiske former og farger som ikke lenger henviste til en fysisk virkelighet. Hvor hentet han inspirasjon til disse abstraherte fargesymfoniene?

Oppmøte i Galleri grafikk og tegning. Omvisningen varer i 45 minutter.
Omvisningen er gratis, men du må ha inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta.