kvinnelige former og andre former i ulike farger som flyter rundt på en flate
Vasilij Kandinskij,«Grønne Kvinner» (utsnitt), 1907 © Centre Pompidou, Paris, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / image Centre Pompidou, MNAM-CCI
  • Flere datoer i mai og juni
  • Nasjonalmuseet
  • Begrenset antall plasser

Det er begrenset antall plasser. Arrangementet krever påmelding i Infoskranken samme dag, og du må ha billett til museet for å kunne delta. Første til mølla-prinsippet gjelder.

Velkommen til omvisning i utstillingen «Kandinskij. Inn i det ukjente».

Omvisningen gir et innblikk i en mer ukjent del av Kandiskijs kunstnernskap. Her møter man grafikk som viser et mer symbolladet og abstrakt formspråk enn vi kjenner fra hans senere arbeider.

Som liten lyttet Kandinskij fascinert til sin bestemors eventyrfortellinger. Sammen med barndomsminnene ble folkekunst en viktig inspirasjonskilde for ham. Legender og mytologi kom til å utgjøre en betydelig del av hans tidlige bildeverden.

Oppmøte og påmelding i infoskranken i Vestibylen.
Omvisningen er gratis, men du må ha inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta. Denne omvisningen holdes på norsk.

Se kalender for tidspunkter

Nysgjerrig på
«Nysgjerrig på» er omvisninger som byr på et overblikk over et aktuelt kunstnerskap, noen kunstverk eller et tema innen, kunst, arkitektur og design. Ønsker du noe som går mer i dybden? Nasjonalmuseet tilbyr også «Dypdykk»; omvisninger som dykker dypere innblikk i et tema.