Et maleri av Rothko i oransje toner
Mark Rothko, Uten tittel, 1958, privat samling © 2023 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko / Artists Rights Society (ARS), New York / BONO
  • 14. mai 2024 kl. 16.00–17.00
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • På engelsk

Oppdag nye sider ved Mark Rothko og kunsten hans i denne eksklusive samtalen med Christopher Rothko, sønnen til kunstneren.

Samtalen er på engelsk og ledes av Karianne Ommundsen fra Nasjonalmuseet, som har arbeidet med den aktuelle utstillingen «Mark Rothko. Malerier på papir» i Lyshallen.

Christopher Rothko er psykolog og skribent og forvalter arven etter Mark Rothko. Han har skrevet flere tekster om sitt forhold til sin far og hans kunst, samt forfattet boka Mark Rothko. From the Inside Out. Han har også kuratert en rekke utstillinger i museer og gallerier verden over. Nylig var han med-kurator for den første retrospektive utstillingen med Rothko i Frankrike ved Foundation Louis Vuitton.

Samtalen er en del av formidlingsprogrammet til «Mark Rothko. Malerier på papir». Utstillingen er den første store presentasjonen av Rothkos kunst i Norden og viser over 80 malerier på papir fra hele hans karriere.

Arrangementet er kun for Nasjonalmuseets medlemmer og krever billett. Det er ikke mulig å ta med en gjest. Begrenset antall plasser.