Minka Grøndvold, «Badende kvinne», 1896.
Foto: Nasjonalmuseet/Børre Høstland.
  • 12. og 19. juni 2024 kl. 15.00–17.00
  • Nasjonalmuseet – Studiesalen

Offentligheten ble for alvor oppmerksom på Minka Grønvolds kunstneriske talent da hun stilte ut arbeidene sine hos Blomqvist i 1898.

Det lå noe forfriskende fantasifullt og originalt i flere av tegningene hennes, som umiddelbart fant veien til Nasjonalmuseets samling.

I denne pop-up utstillingen ser vi nærmere på kunstnerens drømmeaktige scener av badende unge kvinner, i lys av Grønvolds fascinasjon for japanske tresnitt, symbolisme og Jugendstil.

Pop-up-utstillinger i Studiesalen

Du er invitert til pop-up-utstillinger og arrangementer i Studiesalen i Nasjonalmuseet onsdager mellom kl. 15.00 og 17.00. For å delta trenger du gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Studiesalen kan også besøkes etter avtale dersom du ønsker å fordype deg i museets samling av grafikk og tegning.

Velkommen!