Utstilling

Hun blir Anna-Eva Bergman

«Veien til kunsten går gjennom naturen og vår innstilling til den.» – Anna-Eva Bergman, 1950

En stor skimrende sølvaktig måne, mot en dyp blå bakgrunn.
  • 14. juni–24. november 2024
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

Anna-Eva Bergman (1909-1987) levde store deler av livet i Frankrike, men i maleriene hennes sniker Norge og minnene om norske landskap seg inn. I denne utstillingen vises verk som er inspirert av norske, men også franske landskap. I maleriene, som vipper mellom det abstrakte og det forestillende, skapte Bergman et rom for å reflektere over naturen. Naturfølelsen hun formidler blir ikke mindre aktuell i lys av dagens kunnskap om naturens sårbarhet.

Utstillingen «Hun blir Anna-Eva Bergman» følger Bergmans vei inn i et nytt maleri og rommer flere av hennes monumentale verk fra 1950 til 1975. I denne perioden utviklet Bergman et nytt kunstnerisk språk og markerte seg på den internasjonale arenaen med en karriere som står frem i norsk kunsthistorie.  

Jobber ... Jobber ...

Rundt 1950 kom Bergman fram til en ny motivkrets og hun begynte å arbeide med det som ble hennes signaturstil, nemlig å «male» med bladmetall. Å skape lys i maleriet var en drivkraft. De abstrakte motivene har rot i natur; stein, trær, fjell, men også i arkitektur, litteratur, sagn og myter. Sentralt i utstillingen er det tredelte maleriet Komposisjon (1951), som ble laget på oppdrag for Hotell Farris Bad i Larvik til hotellets nye bar. Dette var det eneste utsmykningsoppdraget Bergman utførte. Maleriet vises i sin helhet for første gang siden 1956.  

Anna-Eva Bergmans tredelte abstrakte verk Komposisjon
Anna-Eva Bergman, «Komposisjon», 1951. © Bergman, Anna-Eva / BONO. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Utstillingen inkluderer flere av Bergmans monumentale malerier, som N°4-1957 La grande montagne (Det store fjellet) (1957) og N°6-1960 Pyramide (1960). Flere av verkene ble vist på toneangivende utstillinger som Vårutstillingen (Salon de Mai) i Paris, Galerie de France, Documenta i Kassel og São Paulo-biennalen, mønstringer som la grunnlaget for Bergmans internasjonale anerkjennelse. Fra 1970-årene ble Henie Onstad Kunstsenter en viktig arena for Bergman i Norge.  

Om utstillingen

«Hun blir Anna-Eva Bergman» er et samarbeid mellom Stiftelsen Hartung-Bergman i Antibes, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, og Nasjonalmuseet. 

Utstillingen er støttet av AKO Foundation

Prosjektleder: Lita Ellingsen
Kurator utstilling: Wenche Volle
Kurator formidling: Ingvild Åse Hammervoll
Pressekontakt: Simen Joachim Helsvig

Se flere bidragsytere her

Utstillingen er støttet av AKO Foundation.