En storslått stavkirke ruver foran norsk landskap
Franz Wilhelm Schiertz, «Vang gamle kirke i fortiden», 1841. Staatliche Museen zum Berlin, Kunstbibliothek
Foto: bpk / Kunstbibliothek, SMB / Dietmar Katz 
Gammelt norsk stabbur foran blå himmel
Adolph Tidemand, «Fra Gulsvik i Hallingdal», 1848.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Arkitektur var ett av flere viktige aspekter ved det kulturelle og politiske nasjonsbyggingsprosjektet for den unge staten Norge. Også stabbur fikk status som en urgammel nasjonal type, og hus utstyrt med dyreornamenter, mønekammer eller stabburformer ble erklært å være i «gammel norsk stil», i dag mer kjent som «dragestil».

At det ekte nasjonale var å finne i folkekulturen var en utbredt oppfatning i hele Europa. Bønder ble forstått som forvaltere av nasjonale essenser, og de gamle husformene på landet som direkte forbindelse til sagatiden. På ekskursjoner til storgårder på Østlandet ble arkitekt Hermann Schirmers elever instruert både i studier av gammel skikk og til å bruke denne tradisjonen i sine egne arbeider.  

Tegning av kirkebygg i tre
Henrik Bull, «Utkast til et kapell i Neiden», 1899.
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik

Utforsk utstillingen i 3D