Her finner du informasjon om tilgjengelighet og fasiliteter i museet, og gode tips for et vellykket museumsbesøk.

Etter aksjonen i Munchrommet er det iverksatt noen ekstra sikkerhetstiltak. Vi ber om forståelse for dette og beklager eventuelle ulemper det måtte ha for våre besøkende akkurat nå. 

Foto av det nye Nasjonalmuseet
Det nye Nasjonalmuseet.
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

Dette kan ikke tas med inn i utstillingene:

Museet har tidvis begrenset kapasitet på garderobeskap grunnet kaldt vær og sikkerhetshensyn. Vi jobber med å forbedre garderobefasilitetene og beklager ulempen arbeidet måtte medføre i mellomtiden.

  • Vesker og bagger mindre enn A4 i størrelse kan tas med inn i utstillingene hvis vaktene får se gjennom innholdet. Hvis du ikke ønsker at veske/bagg blir kontrollert, eller hvis de er større enn A4, må de legges i garderoben før du går inn i utstillingene. Det samme gjelder for paraplyer. Garderobeskapene er låsbare.
  • Jakker må også legges igjen i garderoben.
  • Det er ikke tillatt å ta med noe flytende eller mat inn i utstillingsområdet. Forfriskninger selges og kan nytes i Salongen i 2. etasje, i tillegg til i kafeen i 1. etasje.
  • Du kan ta med egen barnevogn i museet, men tvillingvogner og store vogner må parkeres. Av sikkerhetsmessige årsaker kan du i tilfeller bli bedt om å bytte til lånevogn. Ta kontakt med en museumsvert for bistand.
  • Brodder kan ikke brukes i museet. Ta av broddene eller ha med sko uten brodder.

Før du kommer til museet

Ankomst

  • I tillegg til hovedinngangen på Brynjulf Bulls plass 3 er det det en egen inngang ved biblioteket i Dronning Mauds gate 2, og til kafé og butikk fra museumsplassen i 1. etasje. 
  • Det er fire HC-parkeringsplasser i Dokkveien, på siden av museet som vender mot Aker Brygge. Det er ikke andre parkeringsplasser for motoriserte kjøretøy ved det nye Nasjonalmuseet. 
  • Billetter scannes ved inngang til utstillingene.
  • Du finner toaletter og garderober i underetasjen -1. Det er også noen toaletter inne i utstillingsområdene i de tre etasjene. Spør en ansatt hvis du trenger hjelp.