Tidemands akvareller
Frykt for nye moter

Akvarellene er svært interessante fra et kulturhistorisk perspektiv, samtidig som de er verdifulle i kunstnerisk forstand. Se bare på de individuelle karaktertrekkene hos de portretterte og hvordan stoffligheten er gjengitt ved hjelp av blyant og akvarellfarger. Her er det ull i kontrast til florlette transparente stoffer, søljer, knapper og vevde bånd.
Ingeborg Andresdatter Gulsvik er gjengitt i vakker brudestas. Selve brudekronen, den såkalte Ringneskronen, er fra gården Ringnes i Krødsherad og befinner seg i dag i Norsk Folkemuseums samling.
Ingeborg var født på Hov i Sigdal. I juni 1849 giftet hun seg, 17 år gammel, med den 20 år eldre lensmannen Ole Olsen fra Flå i Hallingdal. Bryllupet varte visstnok i hele åtte dager og Tidemand, som også deltok i festen, ga bort akvarellen i bryllupsgave. Han var veldig fornøyd med akkurat denne akvarellen. Det fortelles at han angret i etterkant og derfor endte opp med å kjøpe den tilbake. Han tegnet og malte også flere av familiemedlemmene mens han var gjest på gården.
På reisefot i Norge


I dag er interessen for bunader stor, og antakelig vil de ulike tradisjonelle bunadene leve videre ved siden av festdrakter med design som også preges av nye impulser. Kunstneren Ahmed Umars drakt, som han blant annet brukte under tildelingen av Scheibler-prisen i 2018, er et godt eksempel på hvordan bunadselementer kan bli en del av nyskapende klesdesign. Umar er født i Sudan og kom til Norge som politisk flyktning i 2008.