Yoyara

  • Kunstner: Olle Bærtling
  • Datering: 1970
  • Betegnelse: Maleri

Om verket

Den svenske kunstneren Olle Bærtling forkastet alle spor av figurasjon. For ham var det en søken etter det abstrakte og den infinitte formen som var viktige. De dissonante fargene, de spisse formene og de futuristiske titlene var alle et resultat av hans vilje til å befri kunsten fra den tradisjonelle begrepsverdenens klør. Lerretets omkringliggende ramme er bare en fantasi. Opplevelsen av kunsten fortsetter bortenfor bildets fysiske rammer, og leder betrakteren ut i et meditativt, uendelig univers.

I dag betraktes Bærtling som en av den svenske etterkrigstidens viktigste kunstnere. Han deltok for eksempel på biennalen i São Paulo i 1959, og hadde 17 separatutstillinger i USA.

I Yoyara sammenfattes Bærtlings tanker i et for ham tidstypisk verk. Som vanlig åpner ikke tittelen opp for noen tolkninger, men fungerer nærmest som et tåketeppe. Det avlange høydeformatet rommer så vel triangelformer som en avvikende koloritt. Den grelle grønne fargen står i kontrast til det lilla. De tilsynelatende rette linjene og formene forsterkes og avgrenses mot hverandre gjennom tykke svarte sprosseverk. I den optiske illusjonen som skapes gis dialogen mellom linjer og flater fritt spillerom. I en form for utopisk idealisme strekker formene seg ut i et kosmos av ukjente dimensjoner for å framføre kunstnerens budskap om å hylle universets kreative kraft, der alt er i en evig bevegelse.

Tekst: Stina Högkvist

Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Kunstner/produsent

Olle Bærtling

Født 1911, død 1981

Verksinfo

Datering:
1970
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • H 180,2 cm x B 92,5 cm x D 2,2 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Ervervelse:
Kjøpt 1977
Inventarnr.:
MS-02914-1988
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:
© Bærtling, Olle/BONO