Skriving

  • Kunstner: Jésus Raphael Soto
  • Datering: 1964
  • Betegnelse: Skulptur

Om verket

Som flere andre kunstnere fra Venezuela, flyttet Jésus Rafael Soto i 1950-årene fra hjemlandet til Frankrike. I Paris stiftet han bekjentskap med den kinetiske kunsten, hvor han også selv etter hvert fikk en sentral posisjon. Soto arbeidet med bevegelse og tilstedeværelse i de fleste av sine arbeider.

I likhet med kunstnerkollegaer som Alexander Calder og Jean Tinguely, var Soto opptatt av hvordan bevegelse kunne gjengis i et kunstverk uten at det virket statisk. Calder og Tinguely tok gjerne i bruk mekanikk eller luftstrømmer for å skape sine kinetiske skulpturer. Soto valgte en annen strategi, han lot betrakterens egen bevegelse spille en sentral rolle i opplevelsen av kunstverkene.

I Ecriture (fransk for skrift) henger tynne ståltråder ubevegelige foran en bakgrunn av vertikale linjer. Men idet betrakteren skifter fot eller rører på seg, skapes det en illusjon av at verket faktisk beveger seg. I takt med at betrakteren interagerer med verket og skifter synsvinkel trer skriften glimtvis frem. Geometriske former svinger tilsynelatende på seg foran overflaten. Samtidig som bevegelsen gjør betrakteren oppmerksom på nye former, forsvinner andre. Hva er det egentlig betrakteren ser? Ecriture unnviker en fullstendig lesning, og bevarer sin gåtefullhet under betrakterens forflytning rundt verket.

Tekst: Marthe Tveitan

Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Kunstner/produsent

Jésus Raphael Soto

Født 1923, død 14.01.2005

Verksinfo

Datering:
1964
Andre titler:
Writing (ENG)
Écriture (FRA)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
bemalt tre og metall
Materiale:
Mål:
  • 102 x 172 x 16 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Ervervelse:
Gave fra Nasjonalgalleriets Venner 1968
Inventarnr.:
MS-02978-1988
Del av utstilling:
Kunst 2, 2005 - 2007
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:
© Soto, Jésus Raphael/BONO