60 x 20 x 14, 191 x 61 x 54, 191 x 61 x 54, Ø 30 x 44

  • Kunstner: Miroslaw Balka
  • Datering: (1992)
  • Betegnelse: Installasjon

Om verket

Miroslaw Balka fullførte sine studier ved kunstakademiet i Warszawa i 1985. Han innledet sitt kunstnerskap med figurative skulpturkomposisjoner, men i slutten av 1980-årene dreiet hans kunstnerskap mer i retning av abstrakte installasjoner i en stram, minimalistisk stil. Menneskeskikkelsen er likevel en grunnleggende referanse i hele hans verk, også i museets installasjon fra 1992.

I et svakt opplyst rom møter betrakteren to større og en mindre metallkasse, med en enslig lampe som lyskilde. Kunstnerens egne kroppsmål danner referanse for gjenstandene, og angir verkets tittel. Oppstillingen og den sparsomme belysningen gir inntrykk av et gravkammer, og bruken av rustent jern gir assosiasjoner til det anløpne, forgjengelige. Den ene store kassen er åpen, og bunnen er dekket av et gult, gummiaktig materiale som kan minne om hud. Oversiden av den andre, lukkede kassen er dekket av terrazzo, et materiale som ble mye brukt i etterkrigstidens boliger og offentlige bygninger. Det forbinder dødssymbolikken med en hverdagslig erfaring.

«Mitt teater er uten skuespillere,» sa Balka om sitt verk i 1990. Museets installasjon fremstår som et tablå, en samling stille rekvisitter med et sterkt ladet, eksistensielt preg.

Tekst: Audun Eckhoff

Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Kunstner/produsent

Miroslaw Balka

Født 1958

Verksinfo

Datering:
(1992)
Andre titler:
60 x 20 x 14, 191 x 61 x 54, 191 x 61 x 54, Ø 30 x 44 (POL)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
stål, terrazzo, jernbøtte, tekstil, salt og elektrisk lys
Teknikk:
Mål:
  • Ca. 54 x 450 x 140 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Ervervelse:
Kjøpt 1994
Inventarnr.:
MS-03627-1994
Registreringsnivå:
Komplekst objekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Thorkildsen, Morten
Opphavsrett:
© Balka, Miroslaw/BONO