Ilya Kabakov, «Søppelmannen (Mannen som aldri kastet noe)», 1988–1995
Foto: Nasjonalmuseet

Velkommen til foredrag ved kunsthistoriker og kurator, Ingvild Krogvig.

Kort etter at den russiske kunstneren Ilya Kabakov flyttet til Vesten, presenterte han en serie med rominstallasjoner som tok utgangspunkt i livene til ti fiktive beboere i en russisk kommunalka.

Et av verkene er «Søppelmannen (Mannen som aldri kastet noe)», som i 1995 ble bygget opp som en permanent installasjon i Museet for samtidskunst. For Kabakov var søppel «substansen av det Sovjetiske livet».

I disse dager bygges installasjonen, med sine mange hundre gjenstander, skisser, tekster og møbler, opp igjen i det nye Nasjonalmuseet ved Aker Brygge. Hvilke endringer er gjort? Hvordan virker «Søppelmannen» i dagens virkelighet av massekonsum og søppel? Og i hvilken grad kan installasjonen sees som historiefortelling om et imperium som forsvant?

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Rådhusplassen i Oslo, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.

Finn flere foredrag