Maleri av en kvinne som leser brev i lyset fra lampe med rød skjerm.
Harriet Backer, «Aften, interiør» (utsnitt), 1890
Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet

Verkstedet er dessverre avlyst på grunn av nye smittevernsregler i Oslo. Les mer om hva dette betyr i Nasjonalmuseet her.

Foredraget er dessverre avlyst på grunn av nye smittevernsregler i Oslo. Du kan likevel se arrangementet  25. mars, i et direktestrømmet arrangement på Facebook og YouTube

Store solopresentasjoner i museale samlingsutstillinger har tradisjonelt vært forbeholdt mannlige kunstnere. I det nye Nasjonalmuseet brytes trenden med et eget rom viet Harriet Backer, en av Norges største malere. Kurator Vibeke Waallann Hansen tar for seg Backer-rommets hva, hvorfor og hvordan, med et særlig blikk på rommene kunstneren selv valgte å male.

Arrangementet er kun for Nasjonalmuseets Venner.

Praktisk informasjon

Husk at du må være medlem i Nasjonalmuseets Venner for å kunne delta, og at du kan registrere kun én billett til deg selv. Det er begrenset antall plasser på våre arrangementer, og dessverre ikke mulig å ta med en gjest.

Alle besøkende blir bedt om å overholde de nasjonale føringene for smittevern. Det vil være hånddesinfeksjon tilgjengelig ved inngangen.

Mot et nytt museum

I 2022 åpner det nye Nasjonalmuseet ved Rådhusplassen i Oslo, men allerede i fjor høst startet nedtellingen. «Mot et nytt museum»-serien vil gjennom foredrag, samtaler og pop-up-utstillinger gi et innblikk i det faglige arbeidet som har foregått i kulissene, mens store deler av museet har vært stengt.