Tekst på rosa bakgrunn. Teksten sier "Barnas bylab 2021"
Velkommen til Barnas bylab!

Hva gjør et nabolag bra? Bli med og utforsk byen på Barnas bylab - en hel dag med arkitekturopplevelser for barn og byelskere midt i byen!

Du kan for eksempel prøve deg som arkitekt for en dag, gå på frottage-vandring i nabolaget (kom og finn ut hva det er!), være med på gatekunstverksted, lage hus til en oppdiktet venn i arkitekturverkstedet, bli kjent med gateleker fra gamledager og ulike kulturer, gå på urban skattejakt og være med på lynkurs i treplanting. I tillegg skal ungdommene som har hatt sommerjobb som nabolagsagenter presentere sine funn.

I Nasjonalmuseet – Arkitektur holder vi denne dagen blant annet arkitekturverksted for barn fra fem år og oppover hvor vi tegner hus for en oppdiktet venn.

Hele dagen serveres gratis overskuddsmatbord, iskrem, eplecider, kaffe og croissanter så langt det rekker!

Nasjonalmuseet – Arkitektur

• Overskuddsbord (så lenge overskuddet rekker)
  • Verksted: Bolig for en oppdiktet venn
  • Husomvisning: Fortellingen om Grosch, Fehn og Hølmebakk

Myntgata 2 – Bakgården

• Urban skattejakt
  • Gateleker fra gamle dager og andre kulturer
  • Spill: Bygg fremtidens by
  • Treplantekurs for hele familien
  • Åpent atelier: Hvordan jobber en arkitekt?
  • Gatekunstverksted
  • Frottage-vandring i nabolaget

Myntgata 2 – Bykuben-salen

• Utstilling av nabolagsagentenes funn
  • Samtale om Nabolagsagentenes funn

Myntgata 2 – Myntgata arkitektursamvirke

• Åpent kontor: Hvordan jobber en arkitekt?

Dagen byr på aktiviteter både i Myntgata 2 og på Nasjonalmuseet – Arkitektur, og arrangeres av Oslo arkitekturtriennale i samarbeid med Nasjonalmuseet og ByKuben. Bidragsytere til programmet er ROM for kunst og arkitektur, Myntgata Arkitektursamvirke og Omlek. Serveringen er det Sandwich Brothers, Epleslang, Mobil kaffebar og Kompass & Co som står for.

Arrangementet støttes av Oslo kommune. Prosjektet Nabolagsagentene støttes av Sparebankstiftelsen DNB.

Les mer om Barnas bylab her