Johannes Flintoe. «Tverrbreen i Jostedal» (utsnitt). 1826
  • 24. november 2022
  • Nasjonalmuseet – Studiesal grafikk og tegning – 2. etasje, adkomst via rom 76.

I årene rundt 1820 var det stor aktivitet i fjellområdene mellom stiftene Bergenhus og Akershus, i dag Jotunheimen. Breene fascinerte både kunstnere og vitenskapsfolk. Geolog og fjellklatrer Baltazar Mathias Keilhau, tegner og kartograf Wilhelm Maximilian Carpelan, maleren Johannes Flintoe og miljøet rundt Tegneskolen i Christiania var levende interessert i framstillinger av is og snødekte alper. Bildene sirkulerte innen ulike disipliner og fagmiljø.

Hva kan breene fortelle oss om fortiden og framtiden? Sammen med Nasjonalbiblioteket viser Nasjonalmuseet bilder fra de første reisene i fjellene.

I 2020 etablerte Nasjonalbiblioteket «Serie 112»: Kulturarv i miljøperspektiv. Keilhaus album Erindring af Fjeldreisen 1820 har stått sentralt for undersøkelser av 200 år med bildekultur, teknologisk utvikling, naturutnyttelse og klimaendringer. I det nye Nasjonalmuseet er rom 44 i samlingspresentasjonen viet oppdagelsen av fjellet.

For å se pop-up-utstillingen må du ha gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.