Nærbilde av en blå bok med stilisert bygning og teksten "the new national museum"
«Det nye Nasjonalmuseet» av Orfeus forlag/Nasjonalmuseet. Redaktør/hovedforfatter: Audun Vinger. Formgitt av Kørner & Ludvigsen
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg
  • 30. mars 2022
  • Nasjonalmuseets bibliotek og arkiv – Inngang Dronning Mauds gate 2
  • Begrenset antall plasser

Velkommen til lansering av boka Det nye Nasjonalmuseet, som gir et lite gløtt inn i hvordan museet tenker og arbeider i dag, og hvordan og hvorfor man samler, konserverer og viser fram alle disse verkene og ideene.

Boka kaster et nytt blikk på den enorme samlingen Nasjonalmuseet forvalter, enten det er velkjente mesterverk, nye tilskudd eller verk som altfor lenge har vært gjemt bort i magasiner. Verden har forandret seg siden de forrige museumslokalene stengte sine dører. Nasjonalmuseet tar også del i disse endringene. Med utgangspunkt i det nye bygget og naturelementene rundt det, tar vi et godt stup ned i samlingene som nå får større spillerom.

Det nye Nasjonalmuseet utgis av Orfeus forlag og Nasjonalmuseet i forbindelse med åpningen av det nye Nasjonalmuseet. Redaktør og hovedforfatter er kulturjournalist Audun Vinger.

Du får kjøpt boka på arrangementet.

• Direktør Karin Hindsbo ønsker velkommen
  • Musikalsk opptreden av jazzmusiker Anja Lauvdal (tangenter)
  • Samtale mellom redaktør Audun Vinger og Stina Högkvist, direktør for samling i Nasjonalmuseet.
  • Lars Mørch Finborud leser fra essayet «Røtter kaster ingen skygge».

Boka inneholder møter med kunstnerne Ahmed Umar, Maria Pasenau og Siri Aurdal.

Boka har også noen gjesteskribenter. Her er tekster signert forfatter Vigdis Hjorth om brodering, kurator og forfatter Lars Mørch Finborud om oppvekst ved Vestbanetomta, kunstner og samfunnsdebattant Bjørn Hatterud om inkludering, og musiker Anja Lauvdal om et provoserende motiv i kunsten, nemlig en kvinne som spiller piano.

Det nye Nasjonalmuseet innledes med et forord av direktør Karin Hindsbo. Forskjellige fagpersoner fra museet blir intervjuet om arbeidet som ligger bak museumsopplevelsen: samlingsdirektør Stina Høgkvist, konservator Anja Sandtrø, seniorkurator for arkitektur Bente Aass Solbakken og seniorforsker for design og kunsthåndverk Widar Halén.

Boka er formgitt av Kørner & Ludvigsen.

Møt gjerne tidlig. Vi har kapasitet til 120 personer og det er førstehen til mølla.