Stillbilde fra «Climax»
  • 30. september 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

I samarbeid med Oslo Pix Filmfestival viser vi argentinske Gaspar Noés hypnotiske og marerittaktige film Climax (2018). Etter visningen blir det er samtale med noen av danserne fra filmen. Thea (aka Yubaba) Carla Schøtt fra Iconic House of Ninja & The Iconic Kiki house of Juicy Couture og Alaïa Alsafir fra The Iconic House of Miyaki Mugler vil gi et unikt innblikk i hvordan denne kultklassikeren ble til.

Filmvisningen krever ingen inngangbillett til museet, kun billett til visningen.

Om filmen

I Climax møter vi en gruppe dansere på øving i en gammel skolebygning, der festen kommer ut av kontroll etter at festdeltakerne har fått i seg LSD. Noen blir aggressive og utagerende, andre redde og fortvilet. Vi følger danserne gjennom den kaotiske natten og til de gradvis blir seg selv igjen morgenen etter.

Rollebesetningen i Climax består hovedsakelig av dansere uten skuespillerbakgrunn. Filmen er angivelig basert på virkelige hendelser, og ble tildelt The Art Cinema Award, hovedprisen i Cannes-festivalens sideseksjon, Directors Fortnight.

Om filmskaperen

Med sine brutalt voldelige filmer har Noé markert seg som en av vår tids mest omdiskuterte filmskapere. Gjennombruddet kom med Irréversible i 2002. Siden den gang har han produsert filmer som Love (2015), Climax (2018) og Enter the Void (2009).

Motstrøms

Visningen er en del av Motstrøms, en filmserie der Nasjonalmuseet viser filmer som underholder, utfordrer og sprenger grenser. I 2022 viser vi både klassikere innen skeiv film og nye filmer i grenseland mellom kunst og kinofilm.

Skeivt kulturår 2022

Filmvisningen inngår i Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, hvor Nasjonalmuseet og andre kulturaktører markerer at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.

Tekniske detaljer

Regissør: Gaspar Noé