Stillbilde fra «Funeral Parade of Roses»
Foto: Nonstop Entertainment
  • 6. september 2022
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Toshio Matsumotos Funeral Parade of Roses (1969) vises i Auditoriet i det nye Nasjonalmuseet som en del av filmserien Motstrøms. Visningen er et samarbeid med Oslo/Fusion internasjonale filmfestival og introduseres av festivaldirektør Bard Ydén. Som forfilm viser vi kortfilmen The Floating World (2021) av Fernando Souza og Pablo Curto.

Om filmen

Funeral Parade of Roses (1969) er en mørk og visuelt vakker film i sort/hvitt av den japanske filmskaperen og videokunstneren Toshio Matsumoto. Filmen regnes som et nøkkelverk i skeiv filmhistorie, og vises i Auditoriet i det nye Nasjonalmuseet som en del av serien Motstrøms.

Funeral Parade of Roses er en film som ikke så lett lar seg kategorisere. Filmen trekker veksler på ulike sjangre, med innslag av blant annet grøssereffekter, animerte sekvenser og slapstickhumor. Hovedpersonen i filmen, Eddie, arbeider ved en skeiv undergrunnsklubb i Tokyo, som også er tilholdssted og kriminelle og doplangere. Etter hvert som handlingen utspiller seg, får vi gradvis vite mer om Eddies skygger fra fortiden. Filmen har inspirert mange i ettertiden, blant annet Stanley Kubricks A Clockwork Orange.

Filmvisningen krever ingen inngangbillett til museet, kun billett til visningen.

Om filmskaperen

Toshio Matsumoto (1932–2017) var en ledende skikkelse innen eksperimentell film i Japan. Han laget både spillefilmer og eksperimentelle kortfilmer. Funeral Parade of Roses er Matsumotos første spillefilm og er blitt stående som et av hans hovedverk. Filmene og videoarbeidene til Matsumoto er tidligere blitt vist i utstillinger blant annet på MoMA i New York og Tate Modern i London.

Motstrøms

Visningen er en del av Motstrøms, en filmserie der Nasjonalmuseet viser filmer som underholder, utfordrer og sprenger grenser. I 2022 viser vi både klassikere innen skeiv film og nye filmer i grenseland mellom kunst og kinofilm.

Skeivt kulturår 2022

Filmvisningen inngår i Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, hvor Nasjonalmuseet og andre kulturaktører markerer at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.

Oslo/Fusion internasjonale filmfestival

Oslo/Fusion er en filmfestival dedikert til filmer av og for LGBTQIA+-miljøet. Siden 1990 har filmfestivalen gjennomgått flere endringer, men stadig underholdt og utvidet horisonter. Kortfilmen The Floating World vil også vises under årets festival.

Tekniske detaljer

Regissør: Toshio Matsumoto