Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • På engelsk
  • Begrenset antall plasser

Filmen Wildness er en er en fortelling om Silver Platter, en skeiv klubb som ble etablert i Los Angeles tidlig på 1960-tallet. Klubben ble et viktig frirom både for det latinske og skeive miljøet i byen. I filmen dokumenterer kunstneren og filmskaperen Wu Tsang hvordan klubben og miljøet som oppsøkte den endret seg etter at den opprinnelige eieren døde.

Etter filmvisningen blir det en samtale om skeivt uteliv og hvordan man kan skape trygge rom for skeive. Blant paneldeltakerne er Pedro Leal, antropolog, filmprodusent og klubbpromotør, Roza Taslimi, grunnlegger av klubb- og kunstkonseptet Sweetcheeksxyou og Emma Damskau, koordinator for Skeivt kulturår.

Om filmskaperen

Wu Tsang (1982) er en amerikansk kunstner og filmskaper som bor og arbeider i Los Angeles. Skeiv historie og virkelighet, samt skillet mellom offentlig og privat, er temaer som går igjen i Tsangs kunstnerskap.

Arbeidene til Tsang har tidligere blitt vist på ledende kunstinstitusjoner som Tate Modern i London og New Museum i New York. Tsang har også deltatt på Liverpool-biennalen, Whitney-biennalen og Gwangju biennalen.

Filmen vises i auditoriet i Nasjonalmuseet og er en del av formidlingsprogrammet til utstillingen «Inn i fellesskapet» i Nasjonalmuseet – Arkitektur.

Skeivt kulturår 2022

Filmvisningen er også en del av Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, hvor Nasjonalmuseet og andre kulturaktører markerer at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.