Til venstre: portrett av foredragsholderne mot grå bakgrunn, til høyre: maleri i rødtoner
t.v: Karianne Ommundsen og Øystein Ustvedt. t.h: Mark Rothko, «Untitled», 1969 © 2005 Kate Rothko Prizel and Christopher Rothko
Foto: t.v: Nasjonalmuseet, t.h: National Gallery of Art, Washington, D.C.
  • 28. november 2023 kl. 14.00 og 18.00
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Arrangementet er nå fullbooket.

Våren 2024 åpner en utstilling med Mark Rothkos verk i Lyshallen i Nasjonalmuseet. Dette blir den første store presentasjonen i Norden av Rothkos kunst noensinne.

Rothko er en av det tjuende århundres viktigste og høyest verdsatte bildekunstnere. På store, åpne billedfelt ønsket han å uttrykke eksistensielle, emosjonelle og kontemplative temaer. Hvordan utviklet Rothko det egenartete billedspråket sitt?

I dette foredraget vil to av Nasjonalmuseets kuratorer, Øystein Ustvedt og Karianne Ommundsen, fortelle om Rothkos liv og kunstnerskap. Utgangspunktet for foredraget er de aktuelle utstillingene «Mark Rothko» i Fondation Louis Vuitton i Paris og «Mark Rothko: Paintings on Paper» i National Gallery of Art i Washington DC.

Velkommen!