"Vinternatt i Rondane", Harald Sohlberg, 1914
Foto: Nasjonalmuseet/Børre Høstland
  • Nasjonalmuseet – Studiesalen

Nasjonalmuseet markerer Harald Sohlbergs fødselsdag 29. november med en pop-up-utstilling i Studiesalen. Her kan du komme tett på forarbeidene til kunstnerens kanskje aller mest kjente maleri, Vinternatt i Rondane.

Det mektige og drømmeaktige fjellandskapet gjorde et enormt inntrykk på Sohlberg da han befant seg i Rondane påsken 1899. Den sjelsettende naturopplevelsen ble skissert på baksiden av en konvolutt, som femten år senere ble til det verdenskjente maleriet.

I 1914 ble Vinternatt i Rondane stilt ut på grunnlovens 100-årsjubileum. Få år etter ble maleriet kjøpt inn til Nasjonalmuseets samling. I 1995 ble det kåret til Norges nasjonalmaleri av NRKs lyttere.

Onsdager mellom kl. 15 og 17 inviterer Nasjonalmuseet til pop-up-utstillinger og arrangementer i Studiesalen. Utstillingene er åpne for alle, og er inkludert i inngangsbilletten til museet.

Studiesalen kan også besøkes etter avtale dersom du ønsker å fordype deg i museets samling av grafikk og tegning.

Velkommen innom!