Portrett av arkitektene i Secretary: Karin Matz, Helen Runting og Rutger Sjögrim
Portrett av arkitektfirmaet Secretary med Karin Matz, Helen Runting og Rutger Sjögrim.
Foto: Secretary
  • 18. november 2023 kl. 13.00–14.00
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • Begrenset antall plasser

Drømmen om å bli frigjort fra alt administrativt mas – om endelig å få tid til å leke – er knyttet tett sammen med visualiseringens og den kunstige intelligensens historie. Samtidig har marerittet om å sitte fast i en evig sirkel, om å måtte gå gjennom nåtiden gjentatte ganger, fått like stor plass i de kulturelle forestillingene om denne teknologien. KI-basert programvare for bildegenerering kan virkeliggjøre både drømmen og marerittet på samme tid. Men hva vil det gjøre med arkitekturen, og med arkitekten, underveis i arbeidsprosessen?

Samtalen tar opp temaer som kollektiv solidaritet, det KI-genererte bildet og den visuelle håndteringen av effekt. Deltakere er Stockholmsbaserte Malin Zimm (arkitekt, tidligere sjefredaktør for tidskriftet Arkitektur og KI-utforsker) og arkitektfirmaet Secretary (Helen Runting, Karin Matz og Rutger Sjögrim) samt Nasjonalmuseets kurator Joakim Skajaa.

Arrangementet er inkludert i inngangsbilletten. Første til mølla-prinsippet gjelder.