Arne Ekeland, «Madonna», uidentifisert år © Ekeland, Arne/BONO
  • 8. mars 2023
  • Nasjonalmuseet – Studiesal grafikk og tegning
  • 14.00–16.00

Museet markerer 8. mars med en pop-up-utstilling som belyser kvinners muligheter for å kunne ta selvstendige livsvalg.

I en tid da abortlovene strammes inn i USA og iranske jenter utsettes for vold fordi de ikke dekker seg til i det offentlige rom, er kvinners selvbestemmelsesrett satt under press.

Utstillingen viser foto, tegning og grafikk av blant andre Tuda Muda, Elise Storsveen, Vanessa Baird, Lotte Konow Lund, Erik Werenskiold, Tonje Strøm og Hanne Lydia Opøien Figenschou. Sistnevnte er også aktuell med arbeider på årets tegnetriennale som vil markeres med en egen utstilling i Nasjonalmuseet.

Hver onsdag, og en torsdag i måneden, mellom kl. 14 og 16 får du mulighet til å bli kjent med grafikk og tegning fra Nasjonalmuseets samling. I Studiesalen kommer du tett på originale verk.

For å delta må du ha gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Velkommen innom!