William Hogarth, «A Rake’s Progress», 1735
  • 9. mars 2023
  • Nasjonalmuseet – Studiesal grafikk og tegning
  • 14.00–16.00

Maleren og grafikeren William Hogarth (1697–1764) kalles gjerne den engelske malerkunstens far. Han etablerte en ny sjanger bildekunst som kan beskrives som en bildefortelling – et enkeltbilde eller en serie bilder som forteller et hendelsesforløp som kommenterer dagliglivet. Hans mest kjente serie er «A Rake’s Progress» (1732). Sir Grayson Perrys monumentale bildefortelling «The Vanity of Small Differences» fra 2012 er inspirert av denne fortellingen, men det er også et større slektskap mellom de to kunstnerne.

Vi inviterer publikum til et nærblikk på «A Rake’s Progress» og en introduksjon til Hogarth, hans kunst og samtid og koblingen til Grayson Perry. Introduksjon på norsk ved seniorkurator Knut Astrup Bull.

For å delta må du ha gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.
Velkommen innom!

Les mer om verkene her

Om arrangementet:
Hver onsdag og en torsdag i måneden mellom kl. 14 og 16 får du mulighet til å bli kjent med grafikk og tegning fra Nasjonalmuseets samling. I Studiesalen kommer du tett på originale verk av kunstnere som Francisco de Goya, Edvard Munch, Max Klinger, Kähte Kollwitz, Anna Eva Bergman og Lotte Konow Lund.