Tre tegninger mot gul bakgrunn. En av fire nakne menn, en av naken kvinne på en benk, en av en kvinne som holder en hammer hevet
Foto: Nasjonalmuseet
  • Nasjonalmuseet – Studiesal grafikk og tegning
  • 12. april 2023 kl 16.00–18.00, 19. og 26 april 2023 kl 14.00-16.00

Tv-serien The White Lotus er full av kunsthistoriske referanser som reflekterer karakterenes dekadente adferd. Mytologiske og religiøse motiver spiller rollene som tause vitner til utroskap, objektivisering, makt, manipulasjon og bedrageri. Mens du venter på sesong tre, kan du stikke innom Studiesalen og se grafikk og tegninger fra 15- og 1600-tallet som knytter seg til temaene, symbolene og det estetiske universet som tv-serien springer ut av.

Hver onsdag mellom kl. 14 og 16 får du mulighet til å bli kjent med grafikk og tegning fra Nasjonalmuseets samling. I Studiesalen kommer du tett på originale verk av kunstnere som Francisco de Goya, Edvard Munch, Max Klinger, Kähte Kollwitz, Anna Eva Bergman og Lotte Konow Lund.

For å delta trenger du gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Velkommen innom!

Bildekreditering:
Christoffer Wilhelm Eckersberg, Fire mannsakter, mellom 1812 og 1816. Foto: Nasjonalmuseet / Dag A. Ivarsøy.
Nicolai Abildgaard, Sittende naken kvinne, 1806. Foto: Nasjonalmuseet / Dag. A Ivarsøy.
Carlo Maratti, Jael dreper Sisera, mellom 1675 og 1713. Foto: Nasjonalmuseet / Anne Hansteen