To damer, en med utvisket ansikt foran den andre, som synger blant skulpturhoder.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
  • 20. januar 2024 kl. 12.00–13.30 og 14.30–16.00
  • Nasjonalmuseet

Opplev tre generasjoners møte med Nasjonalmuseet og samlingen gjennom performancen «Family».

Her blir kunstverkene i Samlingspresentasjonen tolket gjennom sang – med den skjønnhet, grusomhet, humor og ettertenksomhet som opplevelsen av kunst kan gi.

Du får være med på en families møte med museet og samlingen i dette kunstverket, der de synger titlene på enkelte kunstverk eller hele rom i museets første og andre etasje. Publikum oppfordres til å bli med på turen rundt i museet. Du trenger ikke involvere deg som publikum; familiemedlemmene vil uforstyrret framføre komposisjonen.

Lørdag 20. januar 2024 er fjerde og siste gang «Family» kan oppleves, med start fra bibliotekstrappen.

Performancen er skapt av den italiensk-belgiske kunstneren Francesca Grilli og handler om tid, representert ved de ulike generasjonene og deres stemmer. I samspill med kunstverk fra Samlingspresentasjonen, som omfatter en periode på tre tusen år, får performancen også en utvidet tidsdimensjon.

Velkommen!