Fire hånddukker i form av dragehoder, laget av gamle sokker, med diverse dekor.
Foto: Ina Wesenberg / Nasjonalmuseet
  • 4., 11., 18. og 25. februar 2024 kl. 12.00–16.00
  • Nasjonalmuseet – Verksted A
  • Familievennlig

I dette verkstedet lar vi oss inspirere av skapninger som finnes i utstillingen «Drager og Laft», og andre steder i museet, og lager egne hånddukker.

I løpet av 1800-tallet fikk stavkirker, stabbur og laftehus status som urnorske bygninger. Den såkalte dragestilen lot seg inspirere av vikingskip og stavkirkedekor, og ble svært populær mot slutten av århundret. Dragehoder dukket opp som pynt på tak og møner, møbler og gjenstander.

Bli med på sokkedrageverksted hvor du kan lage din egen drage og pynte den med garn, mosegummi og paljetter. Sokkene har vi fått i samarbeid med Fretex.

Oppmøte ved verksted A i 2. etasje. Verkstedet er gratis for barn, mens voksne må ha gyldig inngangsbillett til museet. Arrangementet passer for barn i alderen 4–11 år.

Velkommen til familieverksted i Nasjonalmuseet, hvor både små og store får kreativt påfyll!