Fotoet viser en utendørs situasjon. Mot en okergul, kalket husvegg er en skulpturell fontene med en flat portalform mot veggen
«Fontana degli Artisti», Roma.
Foto: Nasjonalmuseet / Ellen Lerberg
  • 20. mars 2024 kl. 17.30–18.30
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Arrangementet er fullbooket!

Velkommen til foredrag om «Fontenene i Den evige stad»!

Fontenene i Roma har både en praktisk og en estetisk funksjon. De var helt sentrale for byens vannforsyning, og de viktigste har opp gjennom århundrene fått de mest spektakulære kunstneriske utforminger, som de på Piazza Navona og Trevifontenen. Helt inn i vår tid har dette vært vannposter for befolkningen, og viktige møteplasser for folk flest.

I foredraget til seniorkurator formidling Ellen J. Lerberg får du oppleve en kunsthistorisk reise til Roma, fra de mest kjente landemerkene til de mer bortgjemte.

Arrangementet er gratis, men du må hente ut billett via knappen øverst. Oppmøte i Auditoriet.