glass I monter I museum
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
  • 2. april 2024 kl. 13.00–13.30 og 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet

Hvordan kan 20 graverte glass være blant de mest spennende Nasjonalmuseet har utstilt fra Nøstetangen, landets første glassverk?

På selveste julaften 1771 giftet Maren Juel seg med forretningsmannen Peder Holter i Christiania. En av bryllupsgavene de fikk skulle vise seg å bli helt spesiell og viktig i norsk historie. Det var 24 glass, trolig fra noen av Christianias mest innflytelsesrike familier. De flotte glassene, produsert av glassverket Nøstetangen (1741–1777) i Hokksund, har graverte motiver og «skålvers» hentet fra handel og industri.

Innskriftene var uvanlig kritiske til datidens økonomiske og politiske styre. Slike budskap inngravert i glass var mulig i en kort periode med trykkefrihet. Dette var en tid som ellers var preget av streng sensur, da alt norsk var dansk og Danmark-Norge var ett land.

Velkommen til omvisning i samlingspresentasjonen med kuratorene Randi Gaustad og Inger Helene Stemshaug!

Oppmøte i rom 9 i samlingspresentasjonen. Første til mølla-prinsippet gjelder. Arrangementet er inkludert i inngangsbilletten til museet.

Dypdykk

Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en Dypdykk-omvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design! Ønsker du kun et overblikk? Nasjonalmuseet tilbyr også «Nysgjerrig på»-omvisninger som gir en enklere oversikt over et kunstnerskap, noen kunstverk eller et tema.