Kunstner foran kunstverk i rødlige toner.
Foto: Rajat Mondal, 2022
  • 13. april 2024 kl. 14.00–16.00
  • Nasjonalmuseet – Verksted A

Velkommen til verksted med kunstner og grafiker Milton Mondal i Nasjonalmuseet!

I dette lørdagsverkstedet skal vi utforske hvordan streken kan visualisere en personlig reise gjennom koldnålsteknikken. Med koldnålsteknikk preges motivet inn i en metallplate ved hjelp av spisse verktøy som for eksempel en kraftig stålnål, også kalt koldnål. I dette verkstedet skal vi i tillegg til koldnålen bruke andre skarpe gjenstander til å tegne inn linjer og streker på hver vår aluminiumsplate for så å trykke med to ulike farger. Du får veiledning underveis og til slutt snakker vi om det vi har laget.

Mondal vil også fortelle om sin egen kunst, hvordan han arbeider med ulike grafiske teknikker og sette egne verk i sammenheng med relevante historiske arbeider.

Verkstedet foregår på engelsk og passer for alle, både om du har erfaring med trykkteknikker og tegning eller aldri har gjort det før.

Du trenger arrangementsbillett, i tillegg til inngangsbillett, for å delta.

Milton Mondal jobber med grafikk og trykkteknikker. Han utforsker trykkets muligheter til å nå utover det todimensjonale gjennom større stedspesifikke installasjoner. Mondal har en master i Grafikk og tegning fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2023 og Diplom fra École supérieure d’arts & médias de Caen/Cherbourg, Frankrike.

Streken
«Streken» er en serie verksteder som arrangeres av Nasjonalmuseet i samarbeid med forskjellige kunstnere som arbeider med tegning. Her får du nye perspektiver på tegning.