Per Dybvigs serie Svartfossen (utsnitt)
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

For å hjelpe et svært utsatt kunstliv, doblet Nasjonalmuseet innkjøpsbudsjettet for 2020. Koronamidlene har gitt 206 nye objekter til samlingen!

Situasjonen knyttet til koronaviruset rammer norske kunstnere, kunsthåndverkere og designere hardt økonomisk. Som et tiltak for å støtte et svært utsatt kunstliv, økte Nasjonalmuseet innkjøpsbudsjettet for 2020, fra 16 til 30 millioner kroner.

De ekstra midlene er brukt på norsk samtidskunst, kunsthåndverk og design, og det er kjøpt inn fra norske gallerier og visningssteder. Her kan du se hvilke verk som er kjøpt for disse midlene.

24 av Anne Rolfsens pasteller og blyanttegninger

Organiske former og blomster i rike farger viser kunstnerens bemerkelsesverdige beherskelse av tegning med pastell. Flere av tegningene inngår i Rolfsens pågående tegneprosjekt «Sentralkomposisjoner» (2010–2020). Her tegner hun etter det samme prinsippet – sentrum er startpunkt og herfra folder geometriske og organiske former seg ut lik et kaleidoskop av farger, linjer og former.

Kjole og kåpe fra Oleana

«Best bud kjole» og «Soft May Coat» er fra Oleanas høst- og vinterkolleksjon 2019!

Kjolen og kåpen er designet av Oleanas kreative leder Matilda Norberg. Oleana produserer på egen fabrikk i Ytre Arna utenfor Bergen. De vektlegger bærekraftig produksjon og bruk av materialer som ull, silke, alpakka og lin. De ønsker å inspirere til en livsstil hvor man kjøper færre, men finere, ting som varer.

Beate Hølmebakks Virginiaserien (1995-2000)

plantegning
Beate Hølmebakk, «Hus for en enke. Plan», 2000 © Beate Hølmebakk

Beate Hølmebakks Virginiaserien består av 23 tegninger og 4 modeller, og er et verk som på flere måter står ut i den nyere norske arkitekturhistorien. Det er et omfattende fiksjonsbasert papirverk med svært høy håndverksmessig og arkitektonisk kvalitet og feministisk tematikk.

Verket henter sin tittel fra Virginia Woolfs essay "A Room of One’s Own" og består av fire hus for kvinneskikkelser fra litteraturhistorien:

Hus for en ung kvinne (Arne Garborgs Veslemøy fra Haugtussa)
Hus for en mor og et barn (Henrik Ibsens Helene Alving fra Gjengangere)
Hus for en husmor (Olav Duuns Ragnhild fra Medmenneske)
Hus for en enke (Don DeLillos Lauren Hartke fra The Body Artist)

«Wall, Sévres 1» av Kari Dyrdal

Stort digitalt vevd teppe hengende på vegg
Kari Dyrdal, «Wall, Sévres 1», 2018
Foto: Andreas Dyrdal

Kari Dyrdal velger motiver som vi kanskje ikke legger merke til i hverdagen. Hun forstørrer ubetydelige detaljer og gir det en kunstnerisk verdi. I «Wall, Sévres 1» har hun forstørret detaljer fra en teglsteinsvegg på innsiden av porselensfabrikken i Sévres i Frankrike. Vevteknikken hun benytter er en digitalisert utgave av Jacquardveven, en teknikk som ble utviklet i 1801 for å framstille kompliserte motiver og mønstre i vevnader.

Lin Wangs «Exotic dreams and poetic misunderstandings»

Porselensfigurene er Wangs egne tolkninger av det typiske blå-hvite porselensmønsteret. Hun dekorerer dem med bilder av sjømenns tatoveringer på hud. Hun former porselenet i det som ligner biter av menneskekjøtt og menneskebein.

Jobber ... Jobber ...

Aadneviks håndbroderte krystallkjole med strutsefjær og flettet skinn

kvinne i kort lys kjole med fjær og diamanter
Aadnevik, Look 1 fra A/W20, 2020
Foto: ©Aadnevik

Kjolen er fra Aadneviks høst/vinter-kolleksjon 2020.

Aadnevik er et designmerke innen luksussegmentet, etablert i 2013 av designduoen Kristian og Hila Aadnevik.

Deres design har blitt brukt av kjente personer som Rihanna, Beyoncé, Kendall Jenner og Madonna.

Alle kunstnere som er kjøpt inn med det ekstraordinære innkjøpsbudsjettet:

Cathrine Hammel, Åsil Bøthun, Edda Sofie Gimnes, Terje Westfoss, Ingrid Eggen, Tron Meyer, Anne Rolfsen, Aadnevik, Kjell Johannessen, Linn Pedersen, Cassius Fadlabi, Oleana / Matilda Norberg, Hanne Rivrud, Jana Winderen, Liv Karin Ertzeid, Lin Wang, Urd J. Pedersen, Bjarne Bare, Jennie Hagevik Bringaker, Maia Urstad, Helene Sommer, Kari Dyrdal, Vanessa Baird, Marit Følstad, Liv Bugge, Eirik Senje, Marit Tingleff, Elisabeth Stray Pedersen, Bjørn Bjarre, Ane Hjort Guttu, Hanne Grieg Hermansen, Lene Baadsvig Ørmen, Ellinor Flor / Eva Lie, Sara Eliassen, Morten Norbye Halvorsen, Natasja Askelund, Elin Már Øyen Vister, Marius Engh, Geir Tore Holm, Jens Erland, David Calder, Ane Mette Hol, Per Dybvig, Elisabeth Engen, Cathrine Kullberg, A K Dolven, Ellen Grieg, Paul Brand, Aslaug Magdalena Juliussen, Beate Hølmebakk, Sissel Blystad, Helga Bu, Yngvild Fagerheim, Arild Yttri, Erik Kjær, Serina Erfjord, Outi Pieski, Peter Dundas,  Munan Øvrelid, Liv Ørnvall, Reidun Tordhol, Nan Goldin, Rune Johansen, Irma Salo Jæger, Carl Nesjar / Pablo Picasso / Erling Viksjø, Ivar Sælö, Sidsel Westbø, Kåre Kivijärvi.