Labrofossen ved Kongsberg
- Kunstner: Thomas Fearnley
- Datering: 1837
- Betegnelse: Maleri
Om verket
Thomas Fearnley er kosmopolitten i 1800-tallets tidlige norske kunst. Han studerte ved kunstakademiene i København og Stockholm, deretter hos J.C. Dahl i Dresden. Etter et par år i München reiste han videre til Italia, Sveits, Frankrike og England. Han bodde en tid i Norge, tilbrakte en vinter i Amsterdam, og døde i München knapt 40 år gammel.
Fearnley hadde lært av Dahl å være tro mot naturen når han samlet inn skisser. Men i Labrofossen ved Kongsberg er skissene bearbeidet til en storslagen naturscene med dystre overtoner. Både gjennom sin lærer Carl Johan Fahlkrantz i Stockholm og i kontakt med München-skolen tilegnet Fearnley seg en komposisjonskunst som fjernet seg fra den umiddelbare opplevelsen av landskapet.
Fossestryket står sentralt i bildets mellomgrunn, lenger fremme danner elven et elliptisk scenerom. Trærne til venstre fungerer som en dybdeskapende kulisse. Forgrunnen ligger i skyggen, mens tømmerstokkene på elvebredden og fossen er sterkt belyst. Skyer henger ned over de skogkledde dalsidene, mens lysere åser skaper dybdevirkning. Det sublime i romantikkens landskapskunst består nettopp i fascinasjonen ved naturkreftene, som både skremmer og lokker.
Romantikkens ekstremt forminskete menneskefremstilling er med på å understreke landskapets velde. Ved å “finlese” maleriet oppdager vi både tømmerfløtere, en kvinne som blåser på lur og ørnen som symboliserer naturkreftene. Den omhyggelige gjengivelsen av forgrunnens detaljer vitner om grundig skolering blant annet fra akademiet i København, hvor man la stor vekt på studiet av botaniske enkeltheter i naturen.
Tekst: Frode Haverkamp
Kunstner/produsent
Thomas Fearnley døde bare 39 år gammel, men etterlot seg betydelige spor i kunsthistorien. I store malerier som Labrofossen og Grindelwaldgletscheren tar han oss nærmere naturen slik han opplevde den.
Thomas Fearnley ble født i Fredrikshald, eller Halden som byen heter i dag. Bare fem år gammel ble han sendt til Christiania (i dag Oslo) for å bo hos sin tante og onkel. Han ble elev på Krigsskolen, som var et av veldig få steder i landet som hadde tegneundervisning. Han slet imidlertid med konsentrasjonen på skolen og avbrøt militærutdanningen. Som syttenåring begynte han å ta kveldsundervisning ved den nystiftede Tegneskolen, mens han jobbet i onkelens butikk på dagtid.
På Tegneskolens første utstilling i 1820 ble to av Fearnleys bilder utstilt. Her hang han side om side med mange store navn i norsk kunsthistorie. J.C. Dahl var allerede på vei mot berømmelse, og Johannes Flintoe og W.M. Carpelan viste motiver fra sine reiser i Norge. Dette var første gang hovedstadens innbyggere fikk se sitt land tolket av en kunstner. Norges storslåtte natur var «oppdaget», og den unge Thomas Fearnley sto midt i sensasjonen.
Nærhet til naturen
Forholdene i Norge på denne tiden var for små for en ambisiøs kunstnerspire, så kunstutdannelsen måtte skje i utlandet. Etter noen studieår ved Kunstakademiet i København flyttet Fearnley til Stockholm, der han mottok viktige oppdrag fra kongehuset. Interessen for den norske naturen var likevel ikke glemt. Sommeren 1824 dro han ut på sin første studiereise i Norge. Reisemålet var Telemark.
To år senere gikk studieturen til Vestlandet. På Ytre Kroken i Luster møtte han for første gang J.C. Dahl, som da var blitt professor i Dresden. Møtet og turene sammen med Dahl i området var inspirerende. Fearnleys tegninger og oljestudier ble friere og mer naturtro i uttrykket. Det var også i naturstudiene at Dahl mente at Fearnley fikk frem sitt sanne jeg: «Thi her gav han seg selv, som han var og følte naturen, naar han hadde den for seg». - Dahl i «Thomas Fearnley 1802–1842» av Andreas Aubert i Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri, Stockholm, 1903.
Europeeren og isbreen
Den omgjengelige Fearnley hadde mange kolleger, venner og støttespillere i et internasjonalt kunstmiljø. I løpet av sitt korte liv var han stadig på reisefot. Han har derfor blitt kalt «europeeren» i norsk kunst.
Sammen med et par kunstnervenner bega Fearnley seg til fots fra München og over alpene til Italia i 1832. Det ble en kald og våt tur. En av reisekameratene, den danske maleren Wilhelm Bendz, pådro seg en lungebetennelse og døde kort tid etter ankomsten til Italia.
Fearnley ble i Italia i over to år. I tegninger og oljestudier kan vi se hvordan han blir en mester i å gjengi lys og skygge. På hjemturen fant han det som skulle bli et av hans hovedmotiver: den Øvre Grindelwaldbreen i Bern-Alpene i Sveits. På denne tiden gikk breen helt ned til landsbyen og var lett tilgjengelig for turister. Klimaendringer har ført til at breen har trukket seg tilbake i stor fart. I dag ser vi bare en skygge av de mektige ismassene som Fearnley så i sin tid.
En venn i nøden
Thomas Fearnley omtales som en person med godt humør og et stort hjerte. «Det var en felle å tømme en flaske vin med; det var en venn å komme til i nøden», skrev hans gode venn Henrik Wergeland. Han var arbeidsom og hadde en lovende karriere foran seg da han i januar 1842 døde av tyfoidfeber. Tilbake sto en ung enke og en sønn på knapt 9 måneder.
Takket være familien ble Fearnleys tegninger og studier tatt vare på for ettertiden. I Nasjonalmuseets samling finnes hele 65 malerier, over 800 tegninger og 27 etsninger.