To personer med bart, langt hår. fotoet speiles på midten så det blir fire hoder.
Cassie Brødskive x Frida Marida, «Queering the Museum – Preus» (2022) © Cassie Brødskive / Jens Martin Hartvedt Arvesen, Frida Marida / Hani Assaf, Alex Benjamin, Cloudberry, Karmaklubb* (Tine Semb).
Foto: Alex Benjamin / Hani Assaf. Editing and postproduction by Cloudberry.
  • 23. april 2022

Kunstnernes Hus Kino
Wergelandsveien 17
0167 Oslo

Velkommen til førpremiere på filmen Queering the Museum – Preus (2022) og samtale med drag artistene Frida Marida og Cassie Brødskive. Etter samtalen blir det drag og fest! Arrangementet er et samarbeid mellom Karmaklubb*, Nasjonalmuseet og Kunstnernes Hus.

I Queering the Museum – Preus utforsker drag aktivist Frida Marida (Hani Assaf) og kunstner og drag-akademiker Cassie Brødskive (Jens Martin Hartvedt Arvesen) arkitekturen i Preus museum, det nasjonale museet for fotografi. Filmen, som ble spilt inn i februar 2022, tar form som en serie stedsspesifikke handlinger med utgangspunkt i museet; dets vegger og arkitektur, og ikke minst museet som institusjon og områdets historikk. Filmen kan også leses som et forslag til hva fotografiet kan være som del av et performativt samspill mellom dem på hver side av kamera, og de som ser på.

Filmen er et resultat av et samarbeid mellom den nomadiske skeive plattformen Karmaklubb* og Preus museum, ved kurator Hilde Herming. Filmen vil også bli vist i utstillingen Over regnbuen, som åpner på Preus museum 28. mai 2022. Arbeidet et støttet av Stiftelsen Fritt Ord og Kulturdepartementet.

Motstrøms

Arrangementet er en del av Motstrøms, en serie filmvisninger med filmer som underholder, utfordrer og sprenger grenser. I 2022 viser vi både klassikere innen skeiv film og nye filmer i grenseland mellom kunst og kinofilm.

Skeivt kulturår 2022

Arrangementet er en del av Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, og vises i samarbeid med Kunstnernes hus kino. Med Skeivt kulturår markerer Nasjonalmuseet og andre kulturaktører at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.