mann med piler gjennom overkroppen
Stillbilde fra «Sebastiane» av Derek Jarman. Tigon Films.
  • 25. mai 2022

Kunstnernes Hus Kino
Wergelandsveien 17
0167 Oslo

I samarbeid med Nasjonalmuseet viser Kunstnernes Hus Kino Sebastiane (1976), en homoerotisk versjon av fortellingen om St. Sebastian, laget av den kontroversielle filmskaperen Derek Jarman.

Etter visningen blir det en samtale om St. Sebastian som homoikon, med kurator Øystein Ustvedt fra Nasjonalmuseet og journalist og forfatter Rob Young.

Om filmskaperen

Derek Jarman (1942–1994) var en britisk filmskaper, kunstner og homoaktivist. I løpet av sin korte karriere ble han kjent for å være uredd og nyskapende, med filmer som Sebastiane, Jubilee (1978), Caravaggio (1986) og Wittgenstein (1993). I tillegg til spillefilmer laget han kortfilmer og musikkvideoer, deriblant for The Smiths.

Jarman døde av AIDS da han var 52 år gammel.

Om filmen

Sebastiane var Jarmans første spillefilm og er en gjentolkning av den hellige Sebastians martyrium. Filmen har vært sterkt omdiskutert på grunn av sammenblandingen av religion og erotikk, og fremstillingen av maskulinitet og masochisme.

Motstrøms

Presentasjonen av Sebastiane er en del av Motstrøms, en filmserie der Nasjonalmuseet viser filmer som underholder, utfordrer og sprenger grenser. I 2022 viser vi både klassikere innen skeiv film og nye filmer i grenseland mellom kunst og kinofilm.

Skeivt kulturår 2022

Filmvisningen inngår i Nasjonalmuseets program under Skeivt kulturår 2022, og vises i samarbeid med Kunstnernes hus kino. Med Skeivt kulturår markerer Nasjonalmuseet og andre kulturaktører at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.

Tekniske detaljer

• Sebastiane (1976)