Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
  • 17. og 18. desember kl. 12.00 – 14.30
  • Familievennlig
  • Begrenset antall plasser

Velkommen til Trollønsket julespesial – en interaktiv fortellerstund og trollvandring med dragdronningen Nabi Yeon Geisha!

Trollønsket er en spennende og magisk historie om den lille jenta Ragna, som etter å ha blitt ertet for å se ut som et troll, bestemmer seg for å bli et. Hun reiser dypt inn i skogen, til trollenes rike, for å få ønsket sitt oppfylt. Men underveis blir hun satt på prøve av ulike vesener hun møter. Vil hun egentlig bli et troll, eller er det ytre krefter som påvirker henne?

Eventyret er utviklet av Nabi Yeon Geisha (Remi Johansen Hovda) i samarbeid med Nasjonalmuseet, og er inspirert av Theodor Kittelsens tegninger. Sammen med skuespillerne Bjørn Tore Grøndtvedt og Magnhild Konnestad skaper de en fortellerforestilling der barna får være med på å lytte til eventyret, gjennomføre oppgaver sammen med skuespillerne og Nabi, og gå mellom utstillingen Østenfor sol og vestenfor måne og Eventyrrommet. Etter forestillingen er barna invitert til et juleverksted sammen med skuespillerne. Her kan de blant annet lage sin egen trollhale, drive med glassmaling og lage et juletrollkort.

Nabi Yeon Geisha (Remi Johansen Hovda) er en ekte dragdronning som elsker å kle seg ut i vakre kjoler, fargerikt hår og glitter – og gå inn i spennende fortellinger og univers. Hun har lang erfaring med formidling av eventyr til barn. Gjennom konseptet Dronningtimen skaper hun egne fortellinger med en skeiv tvist.

Forestillingen er en del av Skeivt kulturår, Nasjonalmuseets markering av at det i 2022 er 50 år siden avkriminaliseringen av homofili i Norge.

Velkommen!