– Jeg tror alle opplever kunst på sin egen måte, og at ulike bakgrunner gir ulike perspektiver.

Et verk som virkelig fanget Salums oppmerksomhet var bronserelieffet Helvete, laget av Gustav Vigeland i 1897. Verket skildrer en grublende mannsskikkelse med hodet støttet i hendene, omringet av strømmer av nakne mennesker. De utrykker alle angst og fortvilelse, og suges ned mot en avgrunn langs kanten.
– Dette skapte veldig mye tanker hos meg, sier Salum. – Et verk med mye tristhet og grusomhet som setter ting i perspektiv. Her ser man ikke noe annet enn mørke, det er ingen utvei. For meg som kommer fra krig og har flyktet fra en vulkan, så er det de tingene jeg relaterer til når jeg ser for meg helvete på jord. Den menneskelige grusomheten.
På motsatt side av rommet henger Harald Sohlbergs maleri Sommernatt fra 1899, et verk som kunstneren selv knyttet til feiringen av hans egen forlovelse.
– Dette er romantisk, her kan man drømme seg bort i fine landskap, vann, fjell og en klar himmel. Overgangen fra Helvete til Sommernatt er litt som mitt liv. Nå er det lysere tider hvor jeg har det mye bedre.
