Gitaren

  • Kunstner: Pablo Picasso
  • Datering: (1912)
  • Betegnelse: Maleri

Utstilt i: Rom 068 Samlingspresentasjonen - Fragmenter av en virkelighet

Om verket

Gitar markerer en overgang i Pablo Picassos kubistiske periode. Picasso og George Braque jobbet i årene 1907 til 1914 i tett dialog om etableringen og utviklingen av det kubistiske formspråket. Våren 1912 innledet de en ny fase. Braque lanserte ideen om å benytte utradisjonelle redskaper for å frambringe imitasjon av ulike teksturer. Herfra var ikke veien lang til innlemmelse av ”fremmedelementer” i bildene, og våren 1912 laget Picasso det som siden har blitt ansett som kunsthistoriens første collage. De gikk nå også bort fra den asketiske fargeholdningen med brun- og grånyanser som preger den tidlige kubismen. Fra nå av ble diverse farger brakt inn, og særlig dominerte pastellfarger som rosa, lyseblå og pistasjgrønn.

Sentralt i maleriet Gitar er en form av imitert treverk. Gitaren som bildets tittel gir hint om er fragmentert og formene fordelt over flere plan på kubistisk vis. Spillet med optiske effekter er vesentlig: tvetydig romlighet, overlapping og transparente plan som danner et vanskelig identifiserbart objekt. Hva vi oppfatter som forgrunn og bakgrunn veksler.

Særlig originalt med dette maleriet er den ovale formen. Picassos første collage, som ble laget bare noen måneder tidligere, hadde også en oval ytre form. I de følgende to årene produserte Picasso over 100 collager. Imidlertid forlot han ikke maleriet; eksperimenteringen med teksturer, former, materialer og farger foregikk i en stadig vekselvirkning mellom maleri og collage.

Tekst: Vibeke Waallann Hansen

Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Kunstner/produsent

Pablo Picasso

Billedkunstner

Født 1881 i Malaga, død 1973 i Mougins

Pablo Picasso regnes som en av 1900-tallets viktigste og mest innflytelsesrike kunstnere. Gjennom store deler av kunstnerskapet eksperimenterte han med forskjellige stiler og uttrykk, og vekslet mellom maleri, skulptur og grafikk. Sammen med Georges Braque utviklet han et nytt billedspråk som fikk betegnelsen kubismen.

Kubismen

Kubismen strekker seg fra rundt 1907 til 1914 og utfoldet seg i flere faser. I denne perioden malte Picasso en rekke portretter og stilleben hvor motivene ble forenklet og oppbrutt i flater. De fleste maleriene ble holdt i en dempet koloritt. I Gitar (1912) kombinerer Picasso jordfarger med pastellfarger og bryter opp motivet på en måte som er typisk for kubismen. Gitaren som tittelen på maleriet viser til, er nesten ugjenkjennelig.

Samarbeid med Carl Nesjar

Picasso samarbeidet i en årrekke med den norske kunstneren Carl Nesjar. Samarbeidet begynte i Høyblokka og fortsatte med en rekke frittstående skulpturer i betong. Et av høydepunktene i samarbeidet er Fiskerne, som ble sandblåst i fasaden av Y-blokka av Nesjar, etter Picassos tegninger. Y-blokka, som ble tegnet av Erling Viksjø og stod ferdig i 1969, ble revet i 2020, til tross for sterke protester.

Den erotiske suite

Picassos grafiske produksjon er omfattende og spenner over et vidt spekter av motiv. Da Picasso var 87 år laget han en stor serie grafiske verker som er blitt kalt «Den erotiske suite» eller «Suite 347». I flere av motivene finner vi Picasso selv portrettert, gjerne sammen med en naken kvinnelig modell. Det erotiske innholdet og de seksuelt eksplisitte scenene har gjort at verkene tidligere er blitt sensurert.

Verksinfo

Datering:
(1912)
Andre titler:
Chitarra (ITA)
La guitare (FRE)
Guitar (ENG)
La Guitare (FRE)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 72,6 x 59,5 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motiv:
Ervervelse:
Kjøpt 1921
Inventarnr.:
NG.M.01259
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Børre Høstland/Jarre, Anne Hansteen
Opphavsrett:
© Picasso, Pablo/BONO