Moving mountain
- Kunstner: A K Dolven
- Datering: 2004
- Betegnelse: Filminstallasjon
Om verket
A K Dolvens enkle arbeidsmetodikk fremkaller svært komplekse svar om tilskuerens forhold til natur og kultur.
moving mountain bryter det tradisjonelle norske idealet om naturen som et storslagent, stille og fredelig rom. Dolvens videoopptak av fjellandskapet på Røst i Lofoten uttrykker det motsatte av dette idealet. Naturen er høylytt, nifs og klaustrofobisk. For å pirke enda mer bort i tilvante naturfremstillinger, projiseres videoen godt over øyehøyde, på bakveggen til en stor, avlukket boks. Boksens hellende gulv hentyder til en bratt åsside. Innerveggenes og takets blankpolerte hvite overflate forsterker denne følelsen av stedsforskyvning og vektløshet. I videoens nedre hjørner ser to kvinnelige figurer opp mot en taggete fjellkløft som er innhyllet i tåke. Den ene kvinnen har blondt hår og den andre brunt, og blikket deres vender seg sakte fra revnen i fjellet på den andre siden av dalen og mot hverandre. Men de gir aldri tegn til at de ser den andre eller kameraet. De filmes hele tiden bakfra, slik at tilskueren aldri ser hvem de er. Over hodene deres flyr tusenvis av oppjagde sjøfugler inn og ut av fjelltåken. Fuglenes raske flyvninger til og fra reirene sine i fjellveggen står i kontrast til kvinnenes sakte dreiende hoder. De høyfrekvente og bråkete fugleskrikene gjør at bildene virker nærmest Hitchcock-aktige, med en sitrende forventning om at noe annet kommer til å skje i denne klaustrofobiske, stemningsladete scenen. I likhet med naturen holder Dolvens installasjon spenningen ved like og antyder kun muligheten for endring.
Tekst: Gavin Jantjes
Kunstner/produsent
A K Dolven (f. 1953 i Oslo) regnes som en av Norges mest betydningsfulle kunstnere. Gjennom videoinstallasjoner, filmprojeksjoner, maleri og skulptur lager hun kunst som vekker både undring og gjenkjennelse. Hun jobber i tillegg med fotografi, performance, tekst og lyd, og har helt siden starten av sin karriere på 1980-tallet utforsket et mangfold av uttrykksmåter. Hun beskriver selv arbeidsprosessen som å «lytte til materialet» – en intuitiv tilnærming der materialer og omgivelser former uttrykket.
Gjennomgående i Dolvens kunst er en sterk tilstedeværelse av natur. Hun vender stadig tilbake til naturfenomener som lys og mørke, snø, tåke, fuglesang og horisontlinjen. Dolven er spesielt interessert i det nord-norske landskapet, og har i mange år bodd og arbeidet på Kvalnes i Lofoten. Hennes lange opphold i Berlin og London har også preget kunstnerskapet, hvor blant annet urbane kontraster til den nord-norske naturen har fått spillerom.
Dolven er opptatt av hvordan mennesket befinner seg i spennet mellom natur og kultur. Menneskekroppen er ofte til stede i verkene hennes, enten i helt konkret forstand, eller på gåtefulle og underfundige måter. For eksempel kan kroppen ofte vises bare indirekte, som når hun bruker fingertuppene eller skuldrene sine til å male, eller når skygger og pust brukes for å antyde liv.
Tid er et sentralt virkemiddel og motiv i Dolvens kunstnerskap. Hun utforsker dette både konkret og symbolsk, med er samtidig opptatt av hvordan tid inngår i selve kunstopplevelsen – tiden det tar å se, reflektere over og prosessere et verk.
I norsk kunsthistorie har Dolven tilført nyskapende bidrag særlig innenfor maleri, performance og videokunst. Samtidig har hun markert seg internasjonalt med et kunstnerskap som stadig utforsker og utvider måten vi ser – og lytter – til verden på.
1953 Født i Oslo
1972–73 École des beaux-arts, Aix-en-Provence
1978–79 École nationale supérieure des beaux-arts, Paris
1982–86 Statens kunstakademi, Oslo
1987–88 Det norske utenriksdepartementets tilskudd, Künstlerhaus Bethanien, Berlin
Bor og arbeider i Lofoten og Oslo.