Foto: Chiara Masiero Sgrinzatto, Luca Nicolò Vascon / Nasjonalmuseet
  • Internasjonalt – Den nordiske paviljongen i Venezia
  • Familievennlig
  • På engelsk

Flere av de nasjonale paviljongene i Venezia har gått sammen for å organisere paviljongdager 23.-24. september. I den nordiske paviljongen kan du blant annet møte kuratorene og arkitektene bak utstillingen Det vi deler, og delta på omvisninger. Norske Håkon Gebhardt og italienske Marì Simonelli står for kunstneriske innslag og de yngste kan glede seg til litteraturkrok med norske barnebøker i italiensk og engelsk oversetting.

Program for Paviljongdagene 23. – 24. september 2021

Bli kjent med menneskene og arkitekturen bak utstillingen What we share i den Nordiske Paviljongen

Torsdag 23. september

Kl. 10.30, 11.00 og 12.30
Siv Helene Stangeland, partner og kreativ leder i Helen & Hard, eller Reinhard Kropf, i samtale med beboere fra bofellesskapet Vindmøllebakken i Stavanger.
Varighet ca. 30 minutter.

Kl. 11.30 og 13.30
Musikk fra Gebhardt (Håkon Gebhardt, vokal/gitar, Marì Simonelli, keyboard).
Varighet ca. 10 minutter.

Kl. 15.00 – 15.25: Re-åpning
Taler og hilsener fra Johan Vibe, Norges ambassadør til Italia
Karin Hindsbo, direktør ved Nasjonalmuseet, Martin Braathen, kurator for utstillingen
Offisiell åpning ved Abid Raja, kultur- og likestillingsminister
Musikk: Gebhardt

Fredag 24. september

Kl. 10.30 og 11.00
Siv Helene Stangeland, partner og kreativ leder i Helen & Hard, eller Reinhard Kropf, og Martin Braathen, seniorkurator i Nasjonalmuseet, i samtale om utstillingen.
Varighet ca. 30 minutter.

Kl. 16.00 – 16.30
Lesestund for barn på italiensk

Kl. 16.30 – 17.00
Lesestund for barn på engelsk

Smitteverntiltakene tillater kun 30 besøkende i Paviljongen om gangen. Hvis alle følger køsystemet gjør vi vårt beste for å inkludere hver enkelt gjest.

How will we live together?

Temaet for årets Venezia-biennale er How will we live together? Og handler om hvordan arkitekter kan skape nye fellesskap. I Venezia svarer Nasjonalmuseet og Helen & Hard på biennalens hovedtema med et helt nytt prosjekt som er spesielt tegnet for den nordiske paviljongen, som stiller spørsmål ved hva vi er villig til å dele med andre.